Fietsen zónder motor, mét versnelling

Afgelopen zomer bleef ik lekker thuis in Nederland. De gedachte was mijzelf een nieuwe fiets cadeau te doen om fijn de eigen omgeving mee te verkennen. Ik zag steeds vaker van die snelle, gemotoriseerde fietsen voorbijkomen, maar ik had me voorgenomen om de eigen spieren weer eens uit te dagen. Het duurde even voordat ik […] Lees verder
18 oktober 2022

Afgelopen zomer bleef ik lekker thuis in Nederland. De gedachte was mijzelf een nieuwe fiets cadeau te doen om fijn de eigen omgeving mee te verkennen. Ik zag steeds vaker van die snelle, gemotoriseerde fietsen voorbijkomen, maar ik had me voorgenomen om de eigen spieren weer eens uit te dagen. Het duurde even voordat ik doorhad dat het tegenwoordig net iets anders werkt dan een paar jaar geleden.

Fietsgewoontes

Tot voor kort koos ik fietsen die geschikt waren om de dagelijkse boodschappen plus één of twee kinderen en mijzelf mee te vervoeren. Zo doen wij dat in Nederland toch? Nu was dan eindelijk het moment aangebroken dat ik een fiets ging uitzoeken zonder predicaat ‘stevig en praktisch’. Ik stapte een paar winkels binnen op zoek naar een ‘lichte en wendbare’ toerfiets. Geschikt om een flink eind mee te fietsen. Misschien nog wat heuvels op en af, dus acht versnellingen was toch het minimum. Geen racefiets, geen fiets om kunsten mee te doen, en iets met een motor zocht ik ook niet.

Zoektocht

Noem me ouderwets, maar een fiets kopen doe ik graag in een fietsenwinkel met echte fietsen, alleen al omdat ik eerst een proefritje wil maken. Oké, tegenwoordig kun je alles online bestellen natuurlijk. En ik mag allang blij zijn dat ik een fiets kán kopen, allemaal waar. Maar overal kon ik kiezen uit diverse elektrische modellen en één of twee soorten stadsfietsen zonder motor. En bestellen mocht altijd, maar dan kon ik over een paar maandjes nog eens terugkomen voor de proefrit. Dat is toch raar.

Fietsen zónder motor, mét versnelling

Een mooi alternatief

Het is echt fantastisch dat een deel van de elektrische fietsen wordt aangeschaft als alternatief voor de auto bij het woon-werkverkeer. Prachtig. En ook superfijn dat mensen die anders niet meer buiten zouden gaan fietsen, mobiel blijven met de elektrische tweewieler. Maar ik geloof niet dat het grootste gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking op de fiets naar z’n werk gaat. En ik hoop dat de meesten niet strikt afhankelijk zijn van een fiets met trapondersteuning.

Mijn stalen ros

Uiteindelijk liep ik min of meer toevallig tegen de perfecte fiets aan. Echt heel wat fietsenwinkels verder. Ik voel me de koning te rijk! Mijn nieuwe stalen ros, 30 versnellingen, licht en sterk. Met gemak houd ik die elektrische monsters bij. Wat blijft is verbazing: we gaan in dit overwegend vlakke land toch niet allemáál elektrisch fietsen?

Reacties

0 reacties

Andere interessante artikelen

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Social Media